بروسلی وبلاگ // JavaScript Document























بروسلی

بروسلی

اصولاً در پيروزی يك نبرد رزمی عوامل بسياری دخالت دارند، اما چند عامل هستند كه از عوامل ديگر بسيار مهم تر هستند كه در پی می آيد:


۱-ريلكس بدن: «ريلكس» واژه ای است انگليسی و بمعنای شُل كردن بدن. رزمی كاری كه بتواند به طرز صحيحی بدنش را ريلكس و شُل كند به راحتی قادر است پارازيت‌ ها و افكار منفی ذهن خود را كنترل نمايد و فكرش را آرام سازد. به عبارتی « وقتی كه بدن آرام شود، ذهن نيز آرام می شود».زمانی كه ذهن آرام شد، فرد مي تواند از تمام تكنيكها و فنون رزمی خود، در مبارزه حداكثر استفاده را ببرد. بعلاوه وقتی كه بدن ريلكس و آرام باشد، انرژی جسمی و روحی اضافی به هدر نرفته و رزمی كار بنيه و قدرت بيشتری برای مبارزه و اجرای فنون خواهد داشت. يك رزمی كار مي تواند تكنيك شل كردن بدن را به 2 طريق انجام دهد:


الف-ريلكس ثابت: اين شيوه به صورت نشسته و يا اغلب، دراز كش انجام می شود و شخص بوسيله القاء حس سنگينی به خود، نقاط بدنش را شل كرده و به آرامش مي رسد.

ب-ريلكس متحرك: پس از اينكه تكنيك ثابت آموخته شد، شخص می تواند ريلكس متحرك كه بسيار موثر تر است را تمرين كند. ريلكس متحرك شامل حركات نرم«تايچی»و «چی كونگ» است. اين حركات بعلت آنكه نرم، آهسته، روان و با هماهنگی تنفس انجام می شوند، عضلات رزمی كار را در حركت، ريلكس كرده به وي آرامش روحی فوق العاده ای می بخشد. و بخاطر آنكه از طريق اين حركات، كارآیی هنر جوی رزمی بسيار بالا می رود، امروزه اكثر رشته های رزمی در جهان حركات نرم «تايچی» و «چی كونگ» را بعنوان مكمل سبك رزمی خود تمرين می كنند.
۲-تقويت فنون دفاعی: متاسفانه اكثر سبكهای رزمی، بر روی تكنيكهای تهاجمی تاكيد بسيار می ورزند و به تكنيكهای دفاعی، توجه لازم را ندارند. فنون دفاعی بعلت آنكه شما را در برابر ضربات حريف كه گاه ممكن است منجر به نقص عضو و حتي مرگ شود، محافظت می كند در مبارزه بسيار مهمتر هستند تا فنون تهاجمی. شما می توانيد تحت نظر يك استاد در عرض حداقل 6 ماه مبارزی تهاجمی شويد، ولی اگر بخواهيد بصورت مبارزی تدافعی كه بتواند ضربات سريع و غافلگيرانه حريف را مهار كند در آئيد، احتياج به سالها تمرين زير نظر يك استاد با تجربه داريد. عدم دفاع سريع و اصولی ضربات، در مبارزات قهرمانان مشهور سبكهای كلاسيك نيز مشاهده می شود. سبك «وينگ چون» كونگ فو يكی از سبكهای دفاعی معروف در دنياست كه تكنيكهای دفاعی موثری دارد. وقتی كه شما در اثر تمرين، مهارتهای دفاعی تان را افزايش دهيد، فنون تهاجمی تان خود به خود پيشرفت مي كند. ولی اگر بخواهيد بيشتر بر روي تكنيكهای حمله ای تاكيد ورزيد، فنون دفاعی تان بطور اصولی تقويت نمي شود.
۳-محكم كردن بدن: حساسيت زدايی جسمی نسبت به ضربه يكي از اصول بسيار مهم در هنرهای رزمي است. شما هر چقدر كه در فنون دفاعی سريع و هوشيار باشيد، باز هم امكان دارد در مبارزه يكی دو ضربه به شما اصابت كند كه البته امری است طبيعی. يا زمانی كه بخواهيد تكنيك های حريف را دفاع نماييد بايد از دستهای محكمی برخوردار باشيد. از اين رو، بدنسازی جسمی يك رزمی كار در مقابل ضربه به 3 بخش تقسيم مي شود:

الف-حساسيت زدايی عضله ای
: در اين وضعيت، حساسيت عضله ها نسبت به ضربه به تدريج از بين مي روند.

ب-محكم كردن استخوانهای دست و پا: طی تمرينات رزمی و مخصوصاً مبارزه، استخوانهای هنر جويان چه در دفاع و چه در حمله بدفعات به هم اصابت می كنند و اگر يك رزمی كار ماهر در فنون رزمی استخوانهای دست و پايش محكم نباشد، ممكن است در اثر درد شديدی كه در استخوان ساعدش به علت دفاع ضربه حريف بوجود می آيد، قادر به ادامه مبارزه نباشد. پس لازم است كه استخوانهای ضروری، مخصوصاً استخوان ساعد دست و ساق پا محكم شده و حساسيت آنها نسبت به ضربه بتدريج از بين بروند.


ج-حساسيت زدايی صورت:
از بين بردن حساسيت صورت نسبت به ضربه، اهميت زيادی دارد. چون ضربه به صورت باعث گيجی می شود و زماني كه رزمی كاری گيج و مغشوش شود، بهترين موقع است كه وی را تحت حملات متوالی قرار داد. فردی كه در اثر اصابت ضربه به صورتش، گيج شود ديگر هيچ عكس العملي نمی تواند از خود بروز دهد. از اينرو، حساسيت بعضی از نقاط صورت را بايد از بين برد. حساسيت زدايی صورت بايد بسيار با احتياط و بتدريج صورت گيرد و مواظب بود كه به نقاط حساس مثل: بيني يا چشمها آسيبی وارد نشود. هر 3 نوع بدن سازی كه در بالا تشريح شد، بايد حتماً تحت نظر مربي مجرب و بتدريج انجام گيرند. البته نقاط حياتی بدن نظير: بيضه، چشم، حفره گردن و غيره را بهيچ وجه نمي توان در برابر ضربه مقاوم نمود و تنها راه محافظت از آنها، تقويت فنون دفاعي است.

۴-توانايی مبارزه در فاصله نزديك
: مبارزه در اغلب رشته های رزمی در فاصله دور انجام می شود و بر اين اساس، اكثر رزمی كاران تنها قادرند از فاصله دور مبارزه كنند و اگر فاصله بسته شود، در فاصله نزديك نمی توانند به نحو موثری به مبارزه شان ادامه دهند. توانايی مبارزه از فاصله نزديك، براي يك رزمی كار بزرگترين امتياز محسوب می شود. اگر دقت كرده باشيد دو نفر شخص عادی كه واقعاً با هم درگير می شوند، در يك لحظه بطور غريزي و ناخودآگاه فاصله بين خود را كم می كنند و بيشتر از ضربات دست استفاده مي نمايند. و اين امر، در تمام مبارزات حقيقی و آزاد رزمی، طبيعی است. و به همين علت است كه اكثر قهرمانان رزمی كاری كه در مسابقات از فاصله دور و به صورت كلاسيك و قراردادی مبارزه كرده و پيروز می شوند، در مبارزات غير قراردادی و آزاد و همچنين درگيريهای خيابانی، بندرت می توانند حريف خود را مغلوب سازند.

تعداد محدودی از سبكهای رزمی هستند كه مبارزه شان از فاصله نزديك و بيشتر با استفاده از دفاع ها و ضربات دست (كه پيروزی نهايی در يك نبرد حقيقی را تعيين می كند) می باشد. يكی از اين رشته ها، سبك «وينگ چون» كونگ فو است كه مبارزات اين سبك، اصلی ترين و حقيقی ترين مبارزات رزمی در جهان مي باشد، چون در شرايط كاملاً واقعي انجام مي‌گيرند. براي نمونه، مبارزات يكی از قهرمانان معروف اين رشته را بررسي مي‌كنيم: «امين پوز ته په» استاد ارشد سبك وينگ چون و يكي از قهرمانان فعلی در مبارزات آزاد جهانی است. «اِمين» در بيش از 400 مبارزه كاملاً آزاد و خشن (بدون داشتن دستكش، محافظ سر و ديگر تجهيزات ايمنی) شركت نموده و كليه حريفان خود را معمولاً كمتر از يك دقيقه مغلوب كرده و تا به حال شكست نداشته است. در بين حريفانی كه اين استاد وينگ چون شكست داده، نام چند تن از رزمی كاران و اساتيد مشهور رشته های مختلف رزمی نيز به چشم می خورد.

راز اصلي موفقيت امين، سرعت زياد و هوشياری ذهنی خارق العاده در بكارگيری تكنيكهای دفاعی و تهاجمی دست به صورت هماهنگ است. به نحوی كه وی در نبردهايش با تهور زيادي فاصله خود را با حريف می بندد و با هوشياری كامل و اغلب با استفاده از ضربات مشت مستقيم و بر هم زدن تعادل حريف، مبارزه را به نفع خود به پايان مي برد. (فنونی كه ذكر شد، از تكنيكهای رايج در سبك وينگ چون است) اگر می خواهيد قادر شويد در فاصله نزديك مبارزه كنيد، ابتدا بايد زير نظر استادی مجرب، ضربات و دفاعهای دست خود را مهارت بخشيد و سپس فنون قفلی و درويی (به زمين انداختن حريف) را بياموزيد. ضمناً از تجهيزات ايمنی نيز حتماً استفاده كنيد.
۵-تنفس صحيح و تقويت ششها: مثلی است چينی كه مي گويد: «اگر ضربه يك رزمی ‌كار فاقد كنترل تنفس باشد، ضربه اش قدرت لازم را نخواهد داشت». رزمی كاری كه به تكنيكهای تنفسی آشنا نباشد و آنها را انجام ندهد، نبايد خود را يك رزمی كار واقعی بداند. اگر نگاهی به تمرينات سبكهای رزمی بيندازيم، در تمام آنها تكنيك های كنترل تنفس وجود داشته و اهميت زيادی دارد. براستی چرا تنفس صحيح براي يك رزمی كار بسيار مهم است؟

اجازه دهيد با مثالی ساده، مطلب را روشن تر سازيم: اگر شما از چيزي بترسيد و يا نسبت به موضوعی خشمگين شويد، اولين ريتم بدني تان كه از تعادل خارج می شود، تنفس شماست كه سريع و تند می گردد. حال اگر در اين وضعيت بتوانيد نفسهاي عميق و شكمي انجام دهيد يا به عبارتي تنفس هايتان را كنترل كنيد، بسرعت آرام شده و انرژی جسمی و روحيتان تحليل نمی رود.

پس اگر مايليد طی تمرينات و مبارزه زود خسته نشده و بنيه، قدرت و استقامت زيادی داشته باشيد، تمرينات تنفسی را پيوسته انجام دهيد. از طريق تمرينات صحيح كنترل تنفس، ابتدا ششها قوی می شوند و حين تمرينات طاقت فرسای رزمی كه انرژی بدن رو به اتمام است، اين ششهای قوی هستند كه تنفس را خود به خود كنترل كرده و اجازه نمی دهند، رزمی كار خسته و از ادامه فعاليت متوقف شود، بلكه با تنفسهای عميق و كسب اكسيژن بيشتر، به وی انرژی می بخشند. اينكه می بينيد بعضی از هنر جويان رزمی، در نبرد زود خسته شده يا اصطلاحاً «می بُرَند» به خاطر عدم آشنائی شان به تنفس عميق و اصولی است. نكته ديگر اينكه: يك رزمی كار اساساً بايد در حين تنفس كه بدن ضعيف شده و می خواهد انرژی بگيرد، تكنيكهای دفاعی و موقع تخليه هوا كه بدن قدرت گرفته و ميخواهد انرژی را انتقال دهد ضربه بزند.
۶-خود را به يك سبك رزمی محدود نكنيد: نبايد خود را تنها به فراگيری يك رشته رزمی خاص محدود كنيد. چون هر سبك رزمی، مزايا و معايبی دارد و نمی توان گفت كدام رشته رزمی بهترين سبك است. بعضی ها آنقدر به رشته رزمی شان علاقه و حساسيت دارند كه اگر عيبی واقعی از آن گفته شود، نمی خواهند آنرا بپذيرند. لازم به ذكر است كه تمام هنرهای رزمی در دنيا از معبد شائولين در چين نشات گرفته و ريشه تمام سبكها در دنيا يكی است. و اگر دقت كرده باشيد، تكنيكهای پا و دست با كمی اختلاف، در كليه رشته ها يكسان است و تنها اسم  هایشان فرق می كند. يكی از علتهايی كه باعث شد بروسلی در دنيا شهرت بسياری بدست آورد اين بود كه بروسلی با اينكه سبك اصلی اش وينگ چون كونگ فو بود، ولی اصول چندين سبك رزمی ديگر را فرا گرفته و پيوسته تمرين می نمود و خود را صرفاً به يك رشته رزمی، محدود نكرده بود. براين اساس بود كه وی حركات و فنون رزمی را مثل يك «بالِريَن» نرم و راحت و با سرعت و قدرت بسياري بر روی حريفانش اجرا نموده همه را مجذوب خود می كرد.

نکته آخر اینکه :( هیچ وقت از مبارزات تمرینی در باشگاه فرار نکنید و از هر فرصتی برای مبارزه کردن استفاده کنید زیرا تعداد مبارزات زیاد شما باعث موفقیت و  بالا رفتن اعتماد به نفس شما میشود )

نظر یادتون نره !
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:,ساعت 16:51 توسط امین آبکار| |